Administratie

Vooral in het begin als je bij ons komt wonen, is er veel papierwerk. Je moet documenten binnenbrengen, contracten tekenen, informatie lezen. Maar eens dat voorbij is, moet je niet zoveel administratie meer doen. We bespreken de belangrijkste zaken waarbij nog papierwerk komt kijken. Voor al deze zaken moet je naar een huurderskantoor gaan. Onze medewerkers van huurdersadministratie helpen je bij alle administratie.

Bij financiën vind je meer informatie over wat je moet doen als je inkomen verandert.

Verandering gezinsgrootte

Stel dat je een kindje krijgt. Of dat een van je kinderen weggaat en alleen gaat wonen. Dan moet je ons dat zeggen. Want als je meer kinderen hebt, kan je misschien een grotere woning krijgen. Dat noemen we een mutatie. En als er iemand weggaat, beïnvloedt dat je huurprijs.

Verandert je gezinsgrootte omdat er iemand van het buitenland bij jou komt wonen? Dan had je dat moeten zeggen toen jij je inschreef.

Je wilt een andere woning of een garage huren

Je woont bij ons, maar je wilt graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen die even groot is. Dat noemen we een ruil.

Wat moet je doen?

Kom met deze ingevulde documenten naar het inschrijvingskantoor. Wij passen je dossier dan aan. Je komt op de gewone wachtlijsten terecht. Er zijn wel voorrangsregels die misschien ook voor jou gelden. Ook als je een garage wilt huren, moet je in een van onze kantoren zijn.

Meer weten over hoe het zit als je wilt verhuizen? Lees dan ons intern huurreglement.

Je neemt een brandverzekering

Een brand meemaken is verschrikkelijk. Soms zijn er gewonden, altijd is er materiële schade. Maar ben je niet verzekerd, dan maak je het zelf erger. Het is daarom heel belangrijk dat je goed verzekerd bent. Een brandverzekering (met burgerlijke aansprakelijkheid) zorgt ervoor dat je bij een brand weinig kosten hebt. De verzekering betaalt de kosten. Bovendien zijn er nog voordelen:

  • De verzekeraar helpt je met je dossier.
  • Als het nodig is, krijgt je hulp van een advocaat.

Als jij een verzekering neemt, moet jij je niet verzekeren voor schade aan het gebouw. Daarvoor hebben wij zelf een verzekering. Daarvoor betaal jij ongeveer 7,5 euro per jaar, via je huurlasten. Als je dit zelf moet betalen, dan kost je dit 60 euro per jaar.

Een brandverzekering kost gemiddeld tussen de 70 en de 150 euro per jaar.

Jij moet je laten verzekeren:

  1. Voor je eigen inboedel, tegen brand –en waterschade. Zijn je meubelen en kleren beschadigd, dan krijg je hiervoor geld terug. 
  2. Voor verhaal van derden. Stel dat het bij je brandt. De vlammen gaan tot bij je buurvrouw en haar keukeninboedel is beschadigd. Dan kan jouw buurvrouw aan jou geld vragen voor de schade. Daarom moet je ook hiervoor een verzekering afsluiten.

Je kan je ook extra laten verzekeren, bijvoorbeeld tegen diefstal. Maar dat kies je zelf.

Je wilt je huurcontract stopzetten

Je hebt beslist om niet meer bij Woonhaven Antwerpen te huren. Je wilt dus je huurcontract stopzetten.

De standaard opzegtermijn is 3 maanden. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk waarbij de opzeg maar 1 maand is:

  • Als je verhuist naar een RVT rust- en verzorgingstehuis of een serviceflat.
  • Als de bewoner is overleden en de familie zet het huurcontract stop.
  • Als je ruilt. Bij een mutatie is er geen opzeg.

Je moet aan ons officieel laten weten dat je niet meer wilt huren. Telefoneren is niet genoeg. Je moet:

  • Een brief sturen naar de maatschappelijke zetel.

OF

  • Een opzegdocument op het huurderskantoor invullen.

OF

  • Een e-mail sturen naar huurder@woonhaven.be

Iedereen die ouder is dan 18 jaar moet het document tekenen. Bij overlijden is de handtekening van de erfgenaam voldoende.

Soms laten wij mensen naar jouw woning komen tijdens je opzegperiode. Die mogelijke toekomstige huurders maken dan met jou een afspraak. We vragen je om hierbij goed te helpen en de mensen binnen te laten.

Voor je verhuist moet je het appartement proper maken. Het moet in een goede staat aan ons teruggegeven worden. Dat controleren we tijdens een plaatsbeschrijving. Toen je in de woning kwam wonen, hebben we dat ook gedaan. We overlopen met jou of alles nog in orde is. Is alles in orde, dan krijg jij je waarborg terug. Gas en elektriciteit mag je niet laten afsluiten! Na de plaatsbeschrijving geef je alle sleutels aan onze medewerker.